Začínám s cvičením – Kotouče nebo činkové sety?



Žena dělá dřepy s činkou v posilovně
Dřepy s kotoučovou činkou

Cvičíte a posilovací trénink s činkami je vám vlastní? Pak asi víte, že existuje možnost výběru mezi činkami – jednoručkami nebo činkovými tyčemi s kotouči o různé hmotnosti. Převážně ženy chovají v oblibě činkové sety, na které nelze přidávat závaží. Naopak muži upřednostňují kotoučový činkový systém, protože lze libovolně zvyšovat váhu. Navíc tyč umožňuje mnoho cviků se zaměřením na různé svalové skupiny. Zvažujete-li jaký typ činek si vybrat, pak vás určitě zaujme náš článek.


Pokud patříte k začátečníkům, je potřeba si uvědomit, že čím déle se budete cvičení věnovat, tím poroste i pravděpodobnost, že budete chtít zvedat větší a větší váhy. Jestliže máte rozptyl činek na různé cviky v totožném intervalu, pak si kupte činkový set. Jestliže však při cvičení používáte například na biceps činku 15 kg a na ramena 25 kg, doporučujeme cílit na tyč s kotouči, kde je možné váhu dle aktuální potřeby přizpůsobovat. Kotoučový set pak vyjde mnohem levněji, než kupovat pyramidu činek. On je rozdíl dynamického posilování s menší váhou a klasického posilování. Styl cvičení tedy rovněž rozhoduje o výběru činek.

Kdy i ženy upřednostní tyč s kotouči?

Ženy většinou při posilování alespoň ze začátku nepotřebují zvedat tak těžkou váhu. Proto volí činky – jednoručky. Ovšem pokud již předem víte, že s cvičením nehodláte seknout po měsíci, pak i zde se vyplatí tyč s kotouči. Jde o posilování celého těla, nikoliv jen rukou, ramenou. Zatímco mužům jde především o vypracovaný hrudník a ruce, ženy chtějí hezký pevný zadek. V tomto případě je lépe sáhnout po tyči s kotouči, kde se dá naložit tolik, kolik žena unese, nahodit tyč s kotouči na ramena a dřepovat či dělat výpady. Držet v každé ruce činku a dřepovat sice jde, ale pro tuto verzi je praktičtější kotoučový set s tyčí. Uvítáte to i při dalších cvicích nejen na nohy a zadek.

A co posilovací věže?

Pro začátečníky jsou činkové sety skvělou pomůckou, protože na samém počátku nebude cvičící začínat s velkou váhou a rozšiřovat si bude pozvolna i různé cviky. Vhodné jsou i pro ty, co necvičí pravidelně, ale jen když mají náladu. Rovněž jsou ideální pro lidi, jež potřebují zpevnit svalstvo po nemoci či nějakém úrazu – začínat se má zlehka. Stejně tak dobré jsou i posilovací stroje, ale je vhodné to kombinovat s činkami. Přestože posilovací věže umožňují i cviky na biceps či triceps včetně zad, nohou apod. není dobré dělat stále jeden a tentýž cvik – docházelo by časem k přetížení a zranění.


Může se dostavit i falešný pocit, že jste silnější, ale skutečnost je taková, že při stále opakovaném cviku posilujete pouze jednu část (jeden sval) ze stejného úhlu, takže silní nebudete – nepracujete totiž na stabilizátorech. Mnohé posilovací stroje navíc brání přirozenému pohybu těla. Takže určitě je vhodné pořídit si mimo posilovací věže i činky a snažit se o přirozený pohyb těla a tu a tam cvičit i s vlastní váhou – cvičení různě měnit a učinit jej pestřejší.



Volžte komentář

Diskuse

Your email address will not be published.


*